Professional Handler's website
Men

 

 

Foldal / Homepage
Rlunk / About us
Kutyink / Our dogs
Hrek / News
 
 Handling / Handling
Killtsok / Shows
Galria / Gallery
Standard / Standard
Vendgknyv
( Guestbook )

Mdia / Media

Grooming / Grooming

Linkek / Links

Kapcsolat / Contact


 

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

Layouts

Eddigi ltogatk
Induls: 2008-07-14
 
~ kvetelmnyek ~

 Szablyok

 

 

Megfelel ltzk:

1. Mindig legyl csinos, ez az els s legfontosabb kvetelmny! 
- Lnyoknak lehetleg kosztm, fiknak ltny vagy nadrg, ing s esetleg egy mellny. 
- A nadrg ne farmer legyen! 
- Lnyoknak a szoknyjuk ne legyen tl rvid, plne, ha a kutya belltshoz hajolgatni kell
s ne magassark cipben vezessenek fel.

2. A ruhd szne ne legyen azonos a felvezetett kutya sznvel.

3. Se a hajadban, se a ruhdon ne legyenek sszevissza lg "micsodk", mert tged is zavarhatnak s a kutyt is.


Mire figyeljk felvezets kzben:

 MOSOLYOGNI, MOSOLYOGNI, MOSOLYOGNI!!!
-ltalnos hiba a magyar fiataloknl, hogy a felvezets kzben nem mosolyognak, pedig ez nagyon fontos, gyhogy mindenki figyeljen oda erre!

-A versenyeken a legtbb gondot az okozza, hogy az alakzatok nem pontosak
mindenki csak gy "lefutja" ket, nem figyelve a mrtani pontossgra.
Pedig egy feladat bemutatsa akkor tkletes, ha az alakzat mrtanilag teljesen pontosan van bemutatva.
Pl.: 'T' alakzatnl a 'T' fels vonala mindkt irnyban teljesen azonos hosszsg legyen a kzpvonaltl szmtva
s vgig merleges legyen erre a vonalra.

-Soha ne lljunk be a kutya s a br kz!

 -A klnbz alakzatok gy kell bemutatnunk, hogy a brnak ne kelljen megvltoztatnia a helyzett ahhoz,
hogy a kutya mozgst tkletessen lssa. Klnsen a kisebb test kutyknl, ahol a brnak le kell hajolnia a kutya szintjre,
hogy megfelelen lssa a mozgst. 

- A kutyt mindig a neki megfelel iramban kell felvezetni. 

- A mozgsnak finomnak, egyenletesnek kell lennie, szaggats nlkl s anlkl, hogy tl feszes lenne a prz. 

- A kutya normlis esetben a felvezet bal oldaln van. A felvezt a bal kezben, feltekerve tartja a przt
(ne lgjon/fityegjen a prz vge). 

- Mieltt elkezded az alakzatot, lpj el a brtl s kiss a br mell fordulj el gy, hogy a httal legyl a brnak
s gy lthatod a brnak a kpzeletbeli vonalt, amin a kutyt kell vezetni. 

- Az alakzattl fggen, mg az alakzat megkezdse eltt vlaszd ki a szksges egy, kt, hrom megfordulsi pontot. 

- Soha ne lltsuk r a kutyt a brra, mert gy nem ltja rendesen s htra kell lpnie ahhoz, hogy megnzze a kutyt.
Mindig tartsuk meg a kb. 1,5 mter tvolsgot. 

- Mikor egy sorba vannak belltva a kutyk, nzzk meg, hogy hol ll az elttnk s a mgttnk ll felvezet s velk egy vonalba lljunk be. Ne lltsuk se a tbbiek el a kutynkat, se pedig mgjk. 

- Bellts kzben vgig a kutynkra figyeljnk. Akkor is, mikor ppen nem minket brlnak s egy sorban llunk a tbbiekkel. 

- Ne lltsuk r a kutynkat az elttnk ll felvezetre, mindig tartsuk meg a kell tvolsgot

- Mikzben a br ttapogatja a kutynkat folyamatosan figyeljk a br mozgst s vele ellenttesen vltoztassuk mi is
a helyzetnket. Mikor a fejt vizsglja, lljunk a kutya mg jobb keznkben tartva a przt, bal keznkkel pedig a kutya farkt
(ha szksges) tartsuk. Mikor oldalrl vizsglja a kutyt, akkor mi is oldalt lljuk (persze a msik oldalt, mint a br)
s gy mutassuk be a kutyt. Majd mikor a br htulrl vizsglja a kutyt, akkor mi lljunk a kutya el s tartsuk a fejt. 

- Az egyni brlat utn, mikor a br a helynkre kld, ksznjk meg a munkjt.


Alakzatok

Megforduls mdjai:

1. INWARD TURN
Befel fordts/forduls, taln gy lehetne helyesen lefordtani.
A kutya s a felvezet is megfordulnak, de ellenkez irnyba. A felvezet a forduls kzben tveszi a msik kezbe a przt.
Ezt a megfordulst a kveztkez alakzatoknl hasznljuk:
egyenesen oda-vissza, 'T, dupla 'T' s 'L'.
 
2. SHOW TURN
Az irnyvltoztats anlkl trtnik, hogy a kutya a felvezet msik oldalra kerlne. A kutya egy pont krl fordul meg, a felvezet pedig megkerli a kutyt, nvelve kzben a sajt mozgsnak a sebessgt, hogy megakadlyozza, hogy a kutya mozgsa lassuljon vagy esetleg meg is lljon.
Ezt a megfordulst a kveztkez alakzatoknl hasznljuk: egyenesen oda-vissza s a hromszgnl.
 
3. ABOUT TURN
A sztr ezt rta ki fordtsknt: "Htra arc!"
Mikozben ez a mozgs a felvezetnek megllst vagy htralpst engedlyez, addig a kutya folyamatos mozgssal megkerli a felvezett.
Ezt a fordulst akkor hasznljuk, ha a br eltt fordulsz meg, mikor kt alakzat bemutatst ktd ssze. Pl.: mikor 'T' utn be kell mutatnod egy hromszg mozgst is.
 

 
Egyenes, oda-vissza:
 
Ezt az alakzatot arra hasznljk, hogy bemutassk a kutya mozgst htulrl s szembl. A kutynak a br eltt kell mozognia s ugyanezen a vonalon kell visszajnnie is. Vigyzni kell arra, hogy fordulskor a kutya mozgsa ne lassuljon le illletve ne lljon meg.
Ezt a mozgst gyakran kombinljk ms alakzat bemutatsval is.

ltalnos hibk:
- A kutynak kell a br eltti vonalon mennie, nem a felvezetnek.
- A megfordulsoddal nem llthatod le a kutya mozgst.
- Figyelj nagyon arra, hogy ne haladj el a kutya s a br kztt.
- A vgs bemutats gyakran tl kzeli s nincs vonalban. (A brnak ne kelljen htralpnie vagy oldalra elmozdulni ahhoz, hogy meg tudja nzni a kutyt.)

 
Hromszg:
 
Ennl az alakzatnl be tudjuk mutatni a kutya mozgst htulrl (AC), oldalrl (CD) s szembl (DA). A bemutats alatt a brnak ne kelljen megvltoztatni a helyzett ahhoz, hogy a kutya mozgst korrekten lssa. A hromszg ne legyen olyan szles, hogy kiessen a br ltterbl, sem tl keskeny, hogy tl rvid legyen az oldals mozgsnak (CD). A CD vonalnak helyes szgben kell kereszteznie a br kpzeletbeli vonalt (AB).
Ezt az alakzatot gyakran kombinljk az oda-vissza mozgatssal.

ltalnos hibk:
- Szegnyes forma, vagyis nem hasznlja ki a felvezet a br kpzeletbeli vonalt.
- A CD vonal tl szles, ami megakadlyozza a kutya korrekt utols bemutatst.
- Elhalads a kutya s a br kztt a DA vonalon a korrekt utols bemutatsnl.
- Az AC s a DA vonalnak mindig a br lttern bell kell, hogy legyen. Az AC s DA vonalon a br a kutyt akarja ltni, nem a felvezett, sem pedig a helyet a kutya s a felvezet kztt.
 

 
Kr:
 
Ezt az alakzatot a verseny elejn s vgn krik a brk ltalban, azrt, hogy sszehasonltsk a kutyk mozgst. A felvezetnek korrekt iramban kell felvezetnie a kutyt, az ra jrsval ellenkez irnyban, a kutyt a bal kpzben tartva. A br ltalban a kr kzepn ll. Figyelja arra, hogy nem elzheted meg az eltted halad kutyt, de ha neki lassabb a mozgsa, akkor llj meg addig, amg elg helyed nem lesz a kutyd felevezetshez.
Ha a br kimegy a felvezetk gyrjbl (2. kp), tartsd a kutyt a bal kezedben, kivve amg 1 mterre vagy kzelebb nem rsz a brhoz. Ezen a ponton a felvezetnek htulrl kell megkerlnie a kutyt, a przt tt kell vennie a jobb kezbe, gy, hogy ne haladjon el a kutya s a br kztt s vgig mozgsban tartsa a kutyt. Amikor a felvezet elhagyja a brt, vissza kell venni a kutyt az elz oldalra gy, hogy ellrl kerli meg a felvezet.
ltalnos hibk:
- A kutyt rossz iramban vezeti fel a felvezet.
- Tl kicsi krben mozognak a felvezetk.
- Helytelenl kerli meg a felvezet a kutyt, mikor a br kimegy a felvezetk gyrjbl.
- Ha a kutya s a felvezet egyedl mutatjk be az alakzatot, 1.5 mterre a br eltt kell a bemtutatsnak trtnnie, mikor megll a felvezet.
- Elzs trtnik vagy sszezsfoldnak a kutyk.
 

 
T s dupla T:
 
A 'T' alakzatnl a felvezet bemutatja a kutya mozgst htulrl (AB), mindkt oldalrl (BD - DC - CB) s szembl (BA). gy mint a hromszgnl, ennl a mozgsnl is, a br kpzeletbeli vonalra (AB) megfelel szgben kell bemutatni a CD vonalat, hogy tkletes oldalnzetet mutassunk be.
Vvgigmegynk az AB vonalon, kutyjt a bal kezben vezetve. A B pontl balra fordulunk a kutyval s vgig megynk a BD vonalon. A D pontnl "INWARD TURN" mdszerrel megfordulunk s vgig megynk a kutyval a DC vonalon, gy hogy mostmr a jobb oldalon vezetjk a kutyt. A C pontnl "INWARD TURN" mdszerrel megfordul s vgig megynk a kutyval a CB vonalon, gy hogy ismt a bal kzben vezetjk a kutyt. A B pontnl visszafordtjuk a kutyt a br eltti kpzeletbeli vonalra. A vgs bemutatsnl a br vonalt keresztezve mutatjuk be a kutyt, a br eltt 1,5 mterrel.
 
A dupla 'T' alakzatot elg ritkn krik versenyeken. Az alapja az elbb ismertetett 'T' alakzat, a klnbsg annyi, hogy mikor vezetjk vissza a vgs bemutatshoz a kutyt a BA vonalon, akkor a vonalnak a felnl megismteljk a 'T' vonalnak tetejt. Vagyis a BA vonal felnl jobbra fordulunk s vgigvezetjk a kutyt az FE vonalon, majd az E pontnl "INWARD TURN" mdszerrel megfordulunk s vgig megynk a kutyval az EG vonalon, gy hogy mostmr a jobb oldaln vezetijk a kutyt. A G pontnl "INWARD TURN" mdszerrel megfordulunk s vgig megynk a kutyval a GF vonalon, gy hogy ismt a bal keznkben vezetjk a kutyt. Az F pontnl visszafordtjuk a kutyt a br eltti kpzeletbeli vonalra. A vgs bemutatsnl a br vonalt keresztezve mutatjuk be a kutyt, a br eltt 1,5 mterrel.
 
ltalnos hibk:
- A B, C s D pontokat mr az eltt ki kell vlasztania a felvezetnek, mieltt elindulna a brtl a mozgs bemtutatsra.
- A br a kutya mozgst akarja megnzni, nem a felvezett vagy a kutya s a felvezet kztti terletet.
- Tl rvid a CD vagy dupla 'T'-nl az EG vonal illetve nem egyforma hossz a BC, BD illetve az FE, FG vonal.
- A CD s az EG vonalnak megfelel szgben kell lennie a br kpzeletbeli vonalra.
- A kutya mozgsa nem llhat meg megfordulsokkor.
- A felvezetnek egyenletes fordulsokat kell bemutatnia.
 

 
L alagzat:
 
Az 'L' alakzatnl bemutatjuk a kutynk mozgst htulrl (AB), bal oldalrl (BC), jobb oldalrl (CB) s szembl (BA). A BC vonal bemutatsnak megfelel szgben kell lenni a br kpzeletbeli vonalra. A felvezet, a kutyjnak a przt a bal kezben tartva, vgigmegy az AB vonalon. A B ponton a kutyt balra fordtja s vgigmegy a BC vonalon. A C pontnl a felvezet "INWARD TURN" mdszerrel megfordul s vgig megy a kutyval a CB vonalon, gy hogy mostmr a jobb oldaln vezeti a kutyt. A B pontnl a felvezet visszafordtja a kutyt a br eltti kpzeletbeli vonalra. A vgs bemutatsnl a br vonalt keresztezve mutatja be a kutyt, a br eltt 1,5 mterrel, ehhez a bemutats eltt a kutyt htulrl meg kell kerlnie gy, hogy ne menjen t a br s a kutya kztt.

ltalnos hibk:
- Az AB s BA vonalnak mindig a br eltti kpzeletbeli vonalon kell lennie, nem mellette.
- A kutynak kell a br eltti kpzeletbeli vonalon mennie, nem a felvezetnek. s a br ne a felvezet s a kutyja kztti helyet lssa.
- A megfordulsnak a vgs bemutatshoz zavartalannak kell lennie, nem llhat a felvezet a br s a kutya kz.
 

 
Pros felvezets:
 
A br akkor kri kt kutya egyttes felvezetst, ha ssze akarja hasonltani a mozgsukat. A felvezetknek gy kell bemutatni a kutyjukat, hogy a br tkletesen lssa a kutyk mozgst htulrl s szembl. Hiba, ha a kt kutya tl kzel van egymshoz felvezets kzben. Az els felvezetnek ennek kvetkeztben a felvezetst gy kell kezdenie, hogy a prz a jobb kezben van s jobb oldalon vezeti fel a kutyjt. A msik felveztnek pedig a bal oldalon kell vezetnie a kutyjt. A felvezetnek udvariasan meg kell krdeznie a msik felvezettl, hogy felkszlt-e a mozgs bemutatsra s a felvezets befejezse utn a kt kutyt szemben kell bemutatni a brnak azonos irnyban. ltalban a kutya feje a jobb kzben van. Ez az egyetlen alakzat, ahol a kutya mozgs kzben megllhat, de csak akkor ha ez szksges, mert a msik kutya kisebb vagy lasabb a mozgsa (azonban hromnl tbb alkalommal nem lehet megllni). Minden kutyt a sajt iramban kell felvezetni.
A br megvltoztathatja a helyzett (2. kp), ha meg akarja nzni a kutyk mozgst oldalrl. Ebben az esetben a brhoz kzelebbi felvezetnek "SHOW TURN" megfordulst kell alkalmaznia s a br eredeti kpzeletbeli vonaln kell visszamennie a msik kutya mgtt. gy mindkt kutya mozgst meg tudja nzni a br oldalrl. A vgs bemutatshoz pedig a kt kutynak ismt egyms mellett kell visszatrnie a br el.
Azonban, hogyha a br nem megy teljesen oldalra, hanem csak pr lpst meg odbb valamelyik irnyba, akkor mindkt felvezetnek fel kell vennie az j pozcit.
ltalnos hibk:
- Egyik vagy mindkt kutya kitr a br kpzeletbeli vonalrl.
- Kt klnbz mret kutya prbl versenyezni. (Ebben az esetben a nagyobb mretnek meg kell llnia s be kell vrnia a msik kutyt.)
- Rossz megforduls, az egyik felvezet a kt kutya kztt tallja magt vagy a br s a kutyja kztt.
- Szegnyes bemutats, vagyis tl kzel trtnik a bemutats a brhoz, vagy a kt kutya tl kzel van egymshoz, vagy "grbe" a felvezets, vagy az egyik kutya eltakarja szembl vagy htulrl a msik kutyt.
 

 
Nyolcas:
 
Ezt a mintt is beleveszik az alakzatok kz, de ez nem felvezetsi alakzat.
A brk azt prbljk kitallni, hogy a gyerekek mit tudnak illetve mit nem tudnak a ringben. s nagyon j tantsi technika ez az alakzat a kvetkez okok miatt:
- A felezet megtanulja kvetni a kutyt s a kutynak bizalma lesz kvetni brhol a felvezett.
- Nveli a tudatossgot; ez fontos
- Segt gyakorolni a fiatal felvezetnek, hogy elre gondolkodjon.
- J gyakorlat az egyenletes forgshoz s prz cserhez.
Ezt a gyakorlatot teht nem szoktk krni a versenyeken, kivve abban az esetben, ha kt felvezet kztt nagyon nehezen tud dnteni a br.
 

 
Ha a br helyet vltoztat:
 

 

Ha a br csak pr lpst meg odbb valamelyik irnyba az eredeti helyzethez kpest, akkor a felvezetnek az j pozciba kell visszatrnie (1. kp).

Azonban, hogyha a br teljesen oldara megy (2. kp), akkor elszr a br eredeti pozcija szerint kell visszarkeznnk a felvezetsbl, majd ennl a pontnl "INWARD TURN" mdszerrel meg kell fordulni s gy kell visszatrni a br j pozcijhoz.
A vgs bemutatsnl a br eltt 1,5 mterrel mutatjuk be a kutyt.


Bellts

Miutn kivlasztottad a megfelel kutyt, amellyel versenyezni szeretnl, tanulmnyozd a fajtastandartot, nzd meg hogyan lltjk be az adott fajtt a killtsokon. Vannak olyan fajtk amelyeket tbbflekppen is be lehet lltani, itt te dntsd el, hogy neked melyik a szimpatikusabb, amit be fogsz tantani a kutydnak.

 

Vagy ha egy idegen kutyt krsz el, akkor krdezd meg a felvezetjt, hogy melyik belltsi formt tantotta be neki, melyikhez van szokva.

Gyakorolj addig, mg a bellts gyorsan megy, de ne kapkodj!
Mindkt oldalrl, mindkt kzzel tudnod kell belltani a kutyt.

Prbld meg eltntetni a kutyd hibit s kihangslyozni elnyeit a belltsnl.

Azoknl a  fajtknl amelyeknl a przt elkell engedni, hogy a kutya fejt tartsad (pl. vizslk, szetterek), azoknl vigyzz, hogy a prz ne lgjon a br felli oldalon, legjobb ha sszefogod a kezedben,    
vagy a nyakad mg tve tdobod a vlladon.

Kismret kutykat asztalon is tudni kell belltani.
Nagyon fontos az is, hogy hogyan teszed fel a kutyt az asztalra.
 

A krt mozgsformk utn be kell lltanod a kutyt, de ne tl kzel a brhoz, kb. 1,5-2 mterre eltte, pontosan a br testnek felezvonalra merlegesen.
Utna, a br utastsra vissza kell llnod a sor vgre, s a br maghoz inti a kvetkez versenyzt.

Mg a br a tbbi versenyzt brlja nem kell folyamatosan belltott pzban lennie a kutynak, nyugodtan pihentessed, hogy aztn mire a br befejezte az egyni brlatokat s jra vgignzi az sszes versenyzt, standard pzban lljon jra.
Mikor a br az eltted ll versenyzt kezdi el brlni, akkor kezd el belltani a kutydat, ne akkor kezdj el kapkodni, mikor mr feltek fordul.

Ha a br kri, meg kell tudnod mutatnod kutyd fogazatt. Elszr ellrl, majd mindkt oldalrl. Itt arra kell figyelned, hogy a kezeddel s a fejeddel ne takard el a br ell a kutya fogait.

A brlat befejeztvel lgy kszen arra, hogy elkezdjed a krt mozgsformt.


Happy Legs

Ennl a rsznl szeretnm megemlteni az j hbortot melynek neve: Happy Legs.

Sz szerinti fordtsban: Boldog lbak.

Ez egy Amerikban mr nem is olyan j "tallmny", mellyel a kutykat a standard bellsra tantjk,  azonban Eurpban s haznkban igen csak jszer

Az eszkz azt hasznlja ki, hogy a kutyk a fldtl "magasabban" kiss megszeppennek, valamint mivel csak ki felletet adnak az llsra gy a kutya sz szerint nem mer megmozdulni, hiszen fl attl, hogy leesik.
Mgha nem olyan nagy magassgbl is.

Rviden ennyi, a tbbit kpekben:

  

  

  

       

     

 

Forrsok: junior-handler.gportal.hu

              junior-handler.extra.hu

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!